לידור ששון
י8
הכתבה : חשד: צעירה הסובלת מפיגור שכלי
נאנסה לאורך תקופה.
http://www.ashdodnet.com/article/44717
1. הגדירו מהי חדשה ? - איסוף, דיווח, עריכה והפצה של מידע חדש נושאים
הרלוונטים לציבור הצרכנים של ערוץ התקשורת.
2. ציינו 6 קרטריונים לערך חדשותי . והדגימו 3 מהם
על הידיעה שלמעלה.
חשיבות –
מבחינת התייחסות לחיי האדם ומצבו הקיומי .
רלוונטיות –
שייכות ונגיעה של אירוע לקהל היעד .
איחודיות –
אירוע חריג שונה ומפתיע .
אישיות מפורסמת
– אירועים העוסקים בחייהם של אנשי ציבור .
עניין אנושי –
הגובל בהתרחשות נס , אירוע הטעון ברגשות עזים .
עדכניות – מידע
חדש התורם להבנת המציאות ומסייע בקביעת עמדה.
הכתבה שבחרתי מכילה
רלוונטיות – כיוון שהכתבה בוצעה במדינה שלנו ומין הסתם שהיא תהיה רלוונטית לגבינו
כי זה קורה במדינתנו , כתבה זו יכולה לפקוח לנו את העיניים ולהזהיר אותנו מהמצב
,ולהתרחק ממקומות שאנו יודעים שהמצב שם לא טוב . בנוסף יש בכתבה עדכניות – כיוון
שכל דבר שקורה במדינתנו חשוב לנו , מעדכנים אותנו על המצב שלנו , מזהירים אותנו
מאנשים מסוימים ומאזורים מסוימים וכך אנו יודעים להתרחק ולהפעיל את השכל שלנו שלא
יקרה לנו דברים כאלו . וחשיבות – כיוון שהתקשורת מתייחסת לאדם מסוים ומספרת לנו על
המצב של הבחורה ומה קרה בדיוק , והכל כדי שאנו נקרא ונבין היטב .
3. האם
הידיעה היא רכה/קשה? תוכננת/לא מתוכננת , פורץ חדשות / ידיעה רגילה?
הכתבה קשה כיוון שזה
קשה לשמוע על נער צעיר שאונס אישה ועוד שיש לה פיגור שכלי , אונס זה דבר ללא רצון
וזה מאוד עצוב לשמוע שאנו מגיעים למצב כזה במדינתנו בנוסף בטוח שלילדה יש טראומה
לכל החיים שזה דבר שלא קרה באשמתה וזה דבר שיובל אותה לכל אורך חייה . הידיעה מתוכננת
כיוון שהצעיר תיכנן לאנוס אותה הוא חשב על דרך מסוימת מראש כדי שלא יתפסו אותו
במהרה . זה ידיעה רגילה כיוון שבימינו אנו נתקלים בהמון סיטאוציות כאלה ואחרות וזה
לא מתאים לפרוץ חדשות כי זה לא משו כל כך מפתיע ביחס למצבנו בארץ .
4. הסבירו
שלושה ממאפייני תיאורית הבניה חברתית של המציאות, הדגימו כיצד אחד מהמאפיינים בא לידי
ביטוי בידיעה החדשותית.
תאוריה זו טוענת כי
התקשורת אינה משקפת מציאות אלא מבנה ומעוותת אותה לצרכיה . מאחורי כל כתבה או
דיווח יש הסבר בנוגע לצילום ולכל זה יש
משמעות בהבניית המציאות , התקשורת בעצם מעבירה לנו מציאות שונה ומטפחת את העולם
שלה .
מאפיין ראשון :
מתבססת על הטענה שאנו חיים בעולם חברתי שבו אין משמעות אחת קבועה .
מאפיין שני : שחקנים
חברתיים מנסים ליצור משמעות סובייקטיבית למציאות המוצגת בחדשות ולכפות על קהל
הצופים תוך ניסיון להצגה אובייקטיבית .
מאפיין שלישי : תופעה
זו משרתת אינטרסים של בעלי הכוח ומחזקת את שליטתם .
אני בחרתי במאפיין
הראשון כיוון שאנו חיים בעולם שלא יודעים מה יקרה בכל דקה שעוברת , אין חוקים
קבועים שבאמת משפיעים על כולם , רוב האנשים עושים מה שחושבים ובגלל זה יש המון
בעיות של אונס , שיווין , צבע עור ועוד ..
5. . נתחו את הידיעה לפי 5 המי"מים?
מי – מי אשם בכתבה ?
הנער בן עשרים
מה – מה הוא עשה ?
אנס צעירה עם פיגור שכלי
מתי – מתי זה קרה ?
20.9.12
מקום – איפה זה קרה ?
בנין מגורים משותף בעיר אשדוד
מדוע – מדוע עשה זאת
? העניין בחקירה .
6. תארו
3 מאפיינים של תיאוריית סדר יום. כיצד מאפיינים אילו באים לדי ביטוי בכתבה החדשותית?
פרטו על 3 סוגי סדר יום וציינו לאיזה סוג מתאימה הידיעה בכתבה?
מאפיין
1 : סדר יום פוליטי – בזמן בחירות חוקים , מסיבות עיתונאים של ראש הממשלה . משפיע על מצבנו הפוליטי כמדינה מפרים המון חוקים שהמדינה ניסתה לבנות
ויש לזה השפעה רבה על הציבור ורגשותיהם כלפי הכתבות .
מאפיין
2 : סדר יום ציבורי – הפגנה , מחאה , עצרת . משפיע על הציבור באופן ישיר הציבור נורא מפחד ולא יודע מה לעשות עם
המצב במיוחד שלאחרונה מקרים כאלו גדלים מאוד .
מאפיין
3 : סדר יום תקשורתי – כלב השמירה של הדמוקרטיה ליקויים ושחיתות של השלטון. משפיע ומראה על שלטון נמוך מאוד בקרב אנשי הציבור .
7. מה הטענה
המרכזית של גישת המראה וציינו 3 מאפיינים של כתבה אובייקטיבית. האם הכתבה שלפניך היא
כתבה אובייקטיבית? הטענה העיקרית של גישת
המראה : המדיה הוא כמו מראה שמשקפת את המציאות ומאפשרת לנו לראות את המציאות כמו
שהיא אחד לאחד .
מאפיין ראשון : עובדות – דיווח שמתבסס על 5 הממים ונקי מפרשנות .דיווח אמיתי
על מה שקרה .
מאפיין שני : לשון נקייה – שימוש בשפה לא
שיפוטית ולא במסרים סמויים המבטאים .
מאפיין שלישי : איזון
בדיווח – יש לדווח ולסקר נושא משני הצדדים שלו להביא בעד וגם נגד = יותר נטרלי .
הכתבה לא אובייקטיבית כי ראשית היא לא עונה על כל המאפיינים שלה , היא לא מכילה את
כל חמש הממים , עוד לא אמרו את תוצאות החקירה כך שאנו לא יודעים את הדיווח האמיתי
למה שקרה , לא ידוע לנו על סקר משני הצדדים .
הי לידור
השבמחק1. תורידי את השאלות ותרשמי כותרות לפי הנושא של השאלה.
2. הורידי שאלה מס' 1 לא צריך
3. גם לגבי הקרטריונים בלי הגדרות ישר היישום
4. לגבי סדר יום ענית רק על החלק השני של השאלה אבל לא על החלק של מהי תיאוריית סדר יום וכיצד באה לידי ביטוי
5. תעשי היפר קישור על הכותרת
6. תעשי רווחים בין תשובה לתשובה
7. תדביקי תמונה מהכתבה ומתחתיה תכתבי תתארי מה מתואר בכתבה בתמציתיות.
תודה