יום חמישי, 10 בנובמבר 2016

מי מחויב לאתיקה עיתונאית?

האם מותר לאנשי תקשורת להשתתף בפרסומות כן או לא?

טקסט תקשורתי- המקרה של גיא לרר- משנת 2011


בניגוד לכללים: גיא לרר עבר לפרסומות

מגיש "צינור לילה" גיא לרר מככב בפרסומת, למרות שלאנשי חברות החדשות אסור להופיע בפרסומות. מקורביו: "הבטיחו לו שלא יקדם את המוצר".
מדובר במקרה חריג בו עובד בחברת חדשות לוקח חלק בקמפיין, שכן ברשות השנייה לטלוויזיה ורדיו קיים כלל מפורש לפיו מגישי ועיתונאי חדשות לא יכולים לקחת חלק בפרסומות, ולא לתת את קולם לפרסומות מחשש לניגוד אינטרסים. זהו מקרה שני בחדשות 10, לאחר שדני רופ לקח חלק בקמפיין למכללה בשנה האחרונה.




מצד אחד:
בפרסומות רבות נעשה שימוש באנשי תקשורת למיניהם שאמורים להביא את האמינות והמוניטין שלהם אל הפרסום המסחרי. התופעה הזו עלולה לגרום ל:
1. בלבול והטעיה של הציבור.
2. פגיעה באמינותם של העיתונאים.
3. הגבלת יכולתם ורצונם של העיתונים להתעמת ולהסתכסך עם גופים כלכליים ששילמו להם בנדיבות עבור השתתפותם בפרסומת, או שיכולים להיות מקור תשלום פוטנציאלי בעתיד.

 מצד שני גיא לרר יכול לטעון בשם חופש הביטוי שרצונו להופיע בפרסומת והוא רוצה להרוויח כסף בכבוד ולהתפרנס מזה

ב'חוק הרשות השניה', סעיף 24, מצויין כי
"לא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת בו משתתף או נוטל חלק בדרך אחרת מי שהוא עובד הרשות, או עובד של בעל זיכיון או אדם שהינו מגיש או קריין בתוכניות תעודה או אקטואליה בכל כלי תקשורת בישראל, לרבות עיתונאי שעיסוקו בנושא הפרסומת כאמור, או מי שחדל לשמש בכל תפקיד כאמור בתוך תקופה של שישה חודשים, קודם לשידור תשדיר הפרסומת". 

מה שאומר שלפי חוק זה לגיא לרר אסור להופיע בפרסומות מכיוון שהוא שהינו אכן מגיש ובחוק מצויין כי בעל הזיכיון לא יכול לשדר תשדיר פרסומת שהמגיש נוטל חלק מהפרסומת.

המסקנה של ים: אני מזדהה עם חוק זה מהסיבה שלפי דעתי זה יכול לגרום לחוסר אמון מבחינת הצופים מכיוון שיכול להיות לו ניגוד אינטרסים ולכן זה יכול לעלות שאלות וחשד מהצופים אליו. 

המסקנה של לידור: אני מסכימה עם החוק כיוון שאני חושבת שזה יכול להטעות את הציבור ואנשים יכולים לחבר לפי האמינות שלו בטלוויזיה לבין האמינות שלו למוצר , מה שגורם פגיעה באמנותם של העיתונאים .

המסקנה של שחר: אני לא תומך בחוק זה כיוון שלדעתי בזכותו של גיא לרר לפרסם מוצר כלשהו בפרסומת, ולהתפרנס גם במסגרת נוספת שהיא לא החדשות. מה גם שאיש מקצוע כמו לרר לא צריך להביא איתו לחדשות את הקשר למוצר אותו מפרסם ובמידה ויצטרך לתת ביקורת על המוצר שמפרסם במהלך החדשות הוא יצטרך לדעת לעשות זאת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה